Potrivit unui studiu recent realizat pe o populație numeroasă, publicat în The BMJ, nașterea prematură, înainte de 34 de săptămâni de sarcină, este asociată cu scoruri mai mici la testele de matematică și limbaj în timpul adolescenței, în comparație cu cei născuți la termen (40 de săptămâni).

Studiul a constatat că nu există nicio diferență semnificativă în ceea ce privește funcția cognitivă mai târziu în viață între copiii născuți între 34-39 de săptămâni și cei născuți la 40 de săptămâni. Cercetătorii recunosc, de asemenea, că rezultatele cognitive nu sunt predeterminate la naștere, ci sunt puternic influențate de condițiile sociale.

Se estimează că, în fiecare an, aproximativ 15 milioane de copii se nasc prematur, înainte de 37 de săptămâni de sarcină, în întreaga lume. Ultimele săptămâni de sarcină sunt importante pentru dezvoltarea creierului fetal și se consideră că nașterea prematură și cea la termen au un impact negativ asupra funcției cerebrale ulterioare.

Cu toate acestea, studiile anterioare au fost relativ mici, limitate în principal la o singură măsură sau nu au ajustat suficient pentru alți factori care ar fi putut influența rezultatele.

Pentru a determina cu mai multă precizie impactul vârstei gestaționale - durata sarcinii în săptămâni - la naștere asupra funcției cognitive pe termen lung, cercetătorii au analizat datele pentru toți frații și surorile complete născute în Danemarca între 1 ianuarie 1986 și 31 decembrie 2003.

În total, în această perioadă s-au născut 1,2 milioane de copii, dintre care 792.724 aveau cel puțin un frate sau o soră născut în aceeași perioadă, ceea ce le-a permis cercetătorilor să ia în considerare factori ereditari precum inteligența maternă.

Folosind informații din registrele naționale, cercetătorii au analizat vârsta gestațională la naștere, împreună cu rezultatele examenelor la limba daneză scrisă și la matematică la vârsta de 15-16 ani și, separat, rezultatele testelor de inteligență susținute de 227.403 frați în vârstă de aproximativ 18 ani, la recrutarea militară obligatorie.

De asemenea, în analiză au fost luați în considerare factori potențial influenți, inclusiv sexul, greutatea la naștere, vârsta și nivelul de educație al părinților la naștere, numărul de frați mai mari și factorii familiali comuni între frați.

Cercetătorii au calculat în ce măsură un rezultat la un examen era peste sau sub nota medie și au comparat acest scor pentru frații de la fiecare vârstă gestațională cu scorul pentru frații născuți la termen.

În total, 44.322 (5,6%) dintre cei 792.724 de copii s-au născut înainte de 37 de săptămâni. Dintre aceștia, doar cei născuți înainte de 34 de săptămâni au avut note la matematică semnificativ mai mici decât media decât cei născuți la 40 de săptămâni, iar notele au scăzut progresiv odată cu creșterea prematurității.

Cu toate acestea, pentru limbajul scris, doar copiii născuți la 27 de săptămâni sau mai puțin au prezentat o notă semnificativ mai mică decât media.

Analiza scorurilor obținute la testele de inteligență pentru recrutare militară, măsurate în puncte IQ, a arătat, de asemenea, scoruri semnificativ mai mici la testele celor născuți înainte de 34 de săptămâni.

În cazul celor născuți după 34 de săptămâni, s-a înregistrat o reducere cu mai puțin de 1 punct a IQ-ului, comparativ cu cei născuți la 40 de săptămâni. Dar a existat o reducere de 2,4 puncte de IQ pentru cei născuți între 32-33 de săptămâni, o reducere de 3,8 puncte pentru cei născuți între 28-31 de săptămâni și o reducere de 4,2 puncte pentru cei născuți la sau înainte de 27 de săptămâni.