Anca Nedelcu, Claudia Chiru, Oana Moșoiu și Oana Moraru au susținut prezentări în cadrul evenimentului. 

Directorii unor prestigioase școli și grădinițe din țară au dezbătut situația actuală a educației. Părinți bloggeri cunoscuți în comunitățile lor au vorbit despre experiența lor din perioada online și așteptările pentru noul an școlar

Evenimentul a avut în prim plan întoarcerea la școală și integrarea tehnologiei în educație 

Conferința online Educație conectată: Școala în 2020, facilitată de Kinderpedia, a avut loc pe 9-10 septembrie, de la ora 16:30 cu un număr impresionant de participanți. Peste 5,000 de profesori și părinți s-au conectat la evenimentul de pe ZOOM și au urmărit pe Youtube și Facebook prezentările și dezbaterile ce au vizat modalitățile de adaptare a școlilor, profesorilor, copiilor și părinților la situația actuală, noile instrumente și tehnici folosite de profesori în predare și felul în care poate fi menținută atenția copiilor, indiferent de mediu. Evenimentul a beneficiat de prezența unor nume sonore în domeniul educației, recunoscute pentru implicarea lor în găsirea celor mai bune soluții care să faciliteze evoluția învățământului românesc și alinierea lui la cerințele actuale.  

Prima zi a conferinței a vizat integrarea tehnologiei în educație și adaptarea instrumentelor de predare la școala online sau hibridă

Anca Nedelcu, prodecan, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, coordonator de doctorat, co-director al Programului de studii masterale „Învățare, inovare și coaching în educație”, a vorbit despre folosirea tehnologiei în pedagogie într-un mod care să aducă evoluție, pedagogia în situații de urgență și adaptarea conținuturilor predării la un context nou și provocator.

O pedagogie bună rămâne o pedagogie bună, indiferent de tehnologie, în timp ce o pedagogie proastă poate omorî o tehnologie bună. Tehnologia fără pedagogie este doar un echipament, astfel că focusul nu ar trebui să fie pe ce aplicații folosim, ci pe modul în care le folosim. Tot ceea ce făceam bine înainte trebuie menținut. Valorile după care ne ghidăm este necesar să rămână educația centrată pe elev, personalizarea conținuturilor și oferirea de feedback. Online-ul a venit să stea, dar noi, ca profesori, trebuie să avem grijă să nu facem un pas înainte pentru tehnologie și doi înapoi pentru pedagogie, a punctat Anca Nedelcu implicarea tehnologiei în educație.  

Tehnologia permite profesorului să extragă esențialul și să îl transpună în conținut valoros, ceea ce poate fi făcut prin predare modulară și conținuturi mai scurte, ajustate și adaptate, astfel încât elevii să rămână curioși, dar să aibă și timp să digere și să așeze lecția predată. La final, Anca Nedelcu a îndemnat profesorii să se concentreze pe ceea ce știu și pot să facă și să folosească tehnologia ca pe un instrument pentru evoluție.

Claudia Chiru, profesor în învățământul primar și fondatoare SAGA Kid, a evidențiat necesitatea unității la nivel de instituție de învățământ și a folosirii unui limbaj comun, cu scopul de a oferi elevilor continuitate și stabilitate în actul educațional. 

Pandemia a creat o nouă rutină de familie. A impus distanțarea socială, ne-a ținut în fața ecranelor, iar meseria de profesor a devenit mult mai dificilă. Ne-am simțit ca pe fundul prăpastiei și ne-am activat mecanismele de  supraviețuire. Am adaptat didactica și strategiile de la clasă pentru mediul online, am căutat instrumente, am învățat să folosim platforme noi, ne-am obișnuit cu tehnici care nu ne erau deloc familiare înainte. Prin aceeași adaptare au trecut și copiii, care și-au descoperit și dezvoltat valențe și competențe noi. Trebuie să avem încredere în copii și în noi ca profesori și să permitem un timp de adaptare la acest context provocator, a sumarizat Claudia Chiru experiența predării online. 

Prima zi a evenimentului online s-a încheiat cu un panel care a reunit directorii celor mai prestigioase instituții de învățământ din țară. Valentina Secară, fondator Acorns Nursery, Mihai Stamatescu, director Școala Aletheea, Marcel Bartic,  director al Little London International Academy, Simona Covrig, director la Școala Gimnazială Bucșoaia, Suceava, Mariana Sălăgean, director la Școala Gimnazială Mircea Eliade, Satu Mare și Nicoleta Grigoraș, director educațional la Cambridge School of Constanța au vorbit despre schimbările pe care noul context le-a adus și modul în care acest punct de cotitură poate constitui baza reformei în educație, atât de necesară și dezbătută. Toți participanții la discuție au subliniat că situația de criză a adus mai multă unitate la nivelul școlilor, mai multă implicare din partea părinților și a stimulat creativitatea și capacitatea de adaptare a profesorilor.

Se vorbește de educație digitală în învățământul românesc de atâta timp, dar nu s-a făcut nimic. Era nevoie de ceva care să ne urnească din loc. De la noi trebuie să vină soluțiile, nu de la minister, nu de la inspectorat. Educația digitală și tehnologia sunt instrumente firești, nu trebuie să sperie pe nimeni. Atunci când profesorul spune “Nu știu, dar o să învăț”, înseamnă că educația avansează. S-a deschis o portiță spre autonomia școlilor, de care trebuie să profităm. Doar așa vom putea aduce schimbarea pe care ne-o dorim. School must go on!”, a punctat Marcel Bartic, director al Little London School, în cadrul panelului. 

A doua zi a conferinței Educație conectată: Școala în 2020, disponibilă și online, pe Facebook, a abordat implicarea familiei în activitatea școlii și menținerea atenției copiilor într-un context nou al învățării

Oana Moșoiu, Lector universitar, doctor în Științele Educației, profesorla Facultatea de Psihologie și Științele Educației, inițiatoarea programului educațional pentru părinți, Școala Familiei, a vorbit despre asumarea de către părinți a noului rol în viața școlară a familiei, despre importanța menținerii unei rutine de învățare în orice scenariu al predării și despre necesitatea unei coerențe a mesajelor transmise de către școală și părinți copiilor. 

Părintele trebuie să înțeleagă că, în raport cu școala, copilul său este un elev, iar în sfera de elev scade controlul părintelui și se instalează o co-tutelă. În familie, copilul are nevoie de un context și de niște premise pentru a merge la școală. În contextul actual, copilul nostru devine elev în context pandemic, în care trebuie să fie compliant si să răspundă unor norme și reguli noi. Brusc, toate pălăriile pe care le luase profesorul, se întorc la familie, la părinți, care trebuie să creeze un context nou de învățare pentru copil. În același timp, cresc și responsabilitățile profesorilor, care trebuie să genereze conținut de calitate, dar au și obligația de a veghea la respectarea regulilor de disciplină și igienă. Școala trebuie să fie despre învățare, nu doar despre pandemie și supraviețuire. Unde sunt probleme, trebuie tranșate. Suntem în această situație cu toții, iar dimensiunea colaborativă este un aspect foarte important. Părinții și profesorii trebuie să își dea mâna în scopul evoluției copiilor lor, a încheiat Oana Moșoiu intervenția sa.

Oana Moraru, expert în educație, fondatoarea Școlii Helikon și a platformei Vocea părinților, a vorbit despre factorii care influențează negativ atenția copiilor și a prezentat câteva tehnici aplicate, prin care profesorii pot menține interesul copiilor, chiar și în predarea online. Oana Moraru are o experiență de 20 de ani în învățământul privat și a sprijinit zeci de școli și grădinițe în procesul de autorizare și acreditare. A format și consiliat echipe de profesori și educatori, a alcătuit oferte educaționale, programe alternative și sisteme de monitorizare a progresului școlar.

Dintre factorii care influențează capacitate copiilor de a se concentra, de a rămâne în flux și de a finaliza o activitate, Oana Moraru a vorbit despre anxietatea părintelui și limitele nesănătoase trasate acasă. Predictibilitatea și apartenența la grup pot funcționa ca elemente catalizatoare ale atenției elevului.  

Anxietatea omoară intelectul și capacitatea de a face perfomanță. 80% din copiii supradotați se pierd pe termen lung, deoarece în primii ani de viață și scolarizare nu li s-a dat focus, atenție, perseverență și centrare pe obiective. În acest context, este foarte important ca școala să atenueze anxietățile părinților, pentru ca aceștia să poată seta în copii componentele esențiale dezvoltării și menținerii atenției. Managementul școlii are obligația de a informa permanent părinții cu privire la norme, proceduri, scenarii. Principalul obiectiv în lucrul cu părinții este comunicarea. Lipsa de comunicare între școală și părinți este o chestiune care durează de 30 de ani de zile. În realitate, nu suntem pe două baricade diferite și este nevoie să conștientizăm că avem nevoie de comunicare pentru a găsi soluții în orice situație, a subliniat Oana Moraru. 

A doua zi a conferinței Educație conectată: Școala în 2020  s-a încheiat cu un panel dedicat părinților, moderat cu umor și prezență de Alex Zamfir, blogger, Cel mai Bun Tată. Cristina Oțel, trainer, coach și blogger, Gabriela Maalouf, doctorand în psihologie, psiholog și consilier scolar, și  Diana Vijulie, psiholog și blogger, au participat la dialog, au expus experiența lor cu școala online și au discutat despre provocările și oportunitățile pe care noua situație le ridică părinților.

Gabriela Maalouf a vorbit despre cât este de important să nu transmitem copiilor fricile noastre, ci să le explicăm pe înțelesul lor contextul și să îi ajutăm să îl înțeleagă cât mai clar, pentru a combate efectele pe care scenariile fataliste și discuțiile din jur le pot avea asupra psihicului lor. Diana Vijulie a punctat necesitatea comunicării permanente și deschise cu copiii, care trebuie să înțeleagă importanța respectării măsurilor de siguranță, dar și faptul că aceasta este o situație temporară, în care este nevoie de flexibilitate și răbdare. Cristina Oțel a pus în discuție empatia pe care trebuie să ne-o arătăm unii altora, părinți și profesori, pentru a putea susține copiii pe acest drum nou pentru ei. În acest proces, este necesar ca părintele să vegheze și la propria stare de bine, pentru a putea oferi la rândul său echilibru. Alex Zamfir a încheiat sesiunea părințior bloggeri cu speranța că viața noastră a tuturor, copii, părinți și profesori va reveni la normal cât mai repede.

Noi, echipa Kinderpedia, vorbim deseori despre ce face tehnologia pentru educație. Acum este momentul să vorbim și despre ce face omul pentru educație, fie că este părinte, profesor sau elev. Ce din cunoștințele și din energia noastră poate să facă educația mai bună, fie că ea se desfășoară în online, fie că ne vedem la clasă, în curtea școlii sau în oricare altă formă care ne permite o interacțiune autentică. Este nevoie de perspective diferite. Tehnologia poate să simplifice, să integreze, să medieze, dar este foarte important să vedem și ce poate face omul. La începutul sau sfârșitul fiecărei zile de școală, avem oameni care stau în fața copiilor noștri și care dăruiesc din sufletul lor. Tehnologia nu o să se ducă niciodată să apese butonul acela din suflet care să îi determine pe ei să dea din ceea ce sunt, din ceea ce au, din ceea ce pot, ca să îi facă pe copiii noștri oameni. Acesta este tipul de conectare de care avem nevoie cu toții pentru a păși mai departe cu încredere, indiferent de culoarea scenariului,  a încheiat într-o notă emoționantă, dar optimistă, cele două zile de conferință, Evelina Necula, Co-fondatoare Kinderpedia

Conferința online Educație conectată: Școala în 2020 a fost facilitată de Kinderpedia, soluția completă de comunicare și management pentru educație. Platforma reunește toate instrumentele administrative necesare pentru buna desfășurare a orelor la clasă. De la check-in cu QR code pentru a face prezența elevilor, sau accesul instantaneu la orar, catalog și carnet de note, până la predarea video la distanță și modulul de teme sau mesageria rapidă, Kinderpedia furnizează infrastructura digitală pentru modernizarea sistemului de învățământ din România, precum și la nivel european. În plus, platforma oferă funcții de facturare automată, management financiar și plată online a taxelor școlii, prin integrarea cu sisteme de plată electronice.