Ai pățit să mergi la cumpărături și copilul să arunce în coș tot felul de lucruri, de care are nevoie “neapărat”? Sau să îi spui că nu ai bani, iar el să propună să mergeți la bancomat să scoateți? 

Probabil că da. Așa că, pentru a evita astfel de întâmplări, explică-i copilului despre bani cât mai devreme. Dacă nu îi învățăm pe copii cum să gestioneze bani, vor învăța de la altcineva. Și acesta nu este un risc pe care dorim să ni-l asumăm! 

Autor Oana Hagiescu

Am întrebat-o pe Anamaria Ciuhuță, care are experiență de peste 20 ani în domeniul financiar bancar și este trainer certificat, cum le dăm copiilor un start bun în ceea ce privește banii. 

Anamaria recomandă să lăsăm copiii să vadă banii. Dacă plătim cu cardul sau cu telefonul, copilul nu vede banii și are impresia că lucrurile se plătesc cu... zâmbete. Un portofel cu bani, care la un moment dat se termină, îi poate arăta că banii sunt o resursă limitată. Așa că data viitoare când mergi la cumpărături cu copilul folosește numerar și vorbește-i despre prețuri și suma pe care o aveți alocată.

Fii exemplu pentru copilul tău, pentru că ochii micuți urmăresc tot timpul, chiar și atunci când par distrași de altceva. 

Cel mic înțelege că opțiunile sunt limitate de suma disponibilă și va învăța să aleagă acele lucruri care se încadrează în banii pe care îi avem, va învăța să renunțe la o jucărie în favoarea altei jucării, va învăța să mai aștepte dacă dorește o jucărie anume, va înțelege când nu avem bani disponibili pentru jucării. Deciziile la cumpărături vor deveni, în timp, mai inspirate. 

Pentru a identifica banii putem face acasă exerciții de recunoaștere: banii curățați,  dezinfectați care să fie potriviți de cei mici pe o poză printată. Copiii pot descoperi astfel diferitele tipuri de bancnote și monede, joc care îi va distra și îi va ajuta să învețe să recunoască banii, spune Anamaria Ciuhuță. 

Le putem explica ce pot cumpăra cu banii în funcție de culoarea lor, de exemplu cu o hârtie verde cumpărăm o banană, cu una mov cumpărăm o plasă de mere, cu una portocalie cumpărăm ouă, lapte, pâine și așa mai departe. Copilul va înțelege că banii au putere diferită și va acepta când îi vom spune că banii nu ajung pentru a cumpăra ceva ce își doresc. Le vom spune copiilor și valoarea banilor, dar nu ne îngrijorăm că nu vor face calcule matematice, asta urmează să facă la vârsta școlară.

Pușculița este o altă metodă prin care copiii află despre bani și economii. Probabil că nu vor înțelege exact cum se adună banii în pușculiță, așa că trebuie să puneți împreună fiecare bănuț și să stabiliți țelul pentru care economisiți: o jucărie, o carte, o excursie sau ceva de interes pentru copil, ceva ce îl atrage în acel moment. 

Trebuie să le aratăm că lucrurile costă bani. Nu ajunge să spunem “această jucărie costă 30 de lei”, ceea ce putem face este să luăm suma din pușculiță și să mergem împreună la magazin și să dăm banii fizic vânzătorului. Această acțiune simplă va avea mai mult impact decât orice explicație.

Un mod foarte bun pentru a-i familiariza cu ideea de cumpărături este jocul de-a magazinul. Copilul cumpără sau vinde și folosește orice “monedă” – frunze, pietre, bucățele de hârtie, bani de jucărie sau monede reale igienizate. Acest joc de rol le place foarte mult și la un moment dat, vei dori o pauză de cumpărături... reale.  

Putem face exerciții prin care copiii să își dea seama dacă ceea ce își doresc ei este nevoie sau dorință. Dorințele sunt nelimitate, iar banii sunt limitați, deci nevoile au întâietate în fața dorințelor. Le explicăm că uneori va trebuie să renunțăm la unele lucruri pentru a avea bani pentru altele. Astfel vor face diferență între ele și vor fi mai înțelegători la cumpărături.

Când mai cresc, expertul spune că le putem explica ce înseamnă scump și ieftin sau ofertă specială. Iar explicațiile pot avea loc chiar pe drumul de la magazin spre casă. Îi putem întreba “care ți se pare cel mai util lucru dintre cele cumpărate”, “dacă aveam doar suma X, ce am fi putut să cumpărăm cu ea” sau “dacă aveam bani doar pentru 3 produse, ce ai fi luat și de ce”.

Importantă este și lista de cumpărături. Ținem evidența produselor pe care le luăm de pe rafturi și le explicăm la ce folosesc: “luăm orez ca să facem pilaf”, “am luat cartofi pentru piure”, “ne trebuie detergent ca să spălăm hainele ”. Evităm cumpărăturile impulsive și aruncatul în coș a lucrurilor doar de dragul achiziției.

Studiile arată că modelul financiar al copiilor se formează în primii 7 ani. Felul în care ne comportăm și în care le vorbim copiii despre bani influențează relația lor ulterioară cu aceștia.

Anamaria Ciuhuță spune că își dorește ca micuții să învețe că lucrurile care contează cu adevărat în viață nu țin de bani, dar că aceștia te fac să te simți liber și te ajută în acțiunile care le întreprinzi. 

Anamaria Ciuhuță este mamă și după o carieră în sistemul bancar a devenit trainer de educație financiară. Știe că educația financiară trebuie începută cât mai devreme, cu exemple bune, jocuri, explicații pe gradul de înțelegere al copilului, așa că a început să își învețe fetița despre bani. ”Indiferent dacă la maturitate va fi un antreprenor, profesor, doctor, om de știință sau orice altceva, educația financiară de acasă va ajuta viitorul adult să se descurce și cu bani puțini și cu bani mulți, într-o lume în care consumul este împins la extrem, tentațiile la tot pasul, instrumentele financiare tot mai complexe și crizele financiare tot mai dese”.